Superbike

Ducati Panigale V4

De Panigale V4 is een nieuw spannend hoofdstuk in de rijke geschiedenis van Ducati. Het is de eerste Ducati productie 4-cilinder motorfiets die rechtstreeks is afgeleid van de succesvolle MotoGP Desmosedici fabrieksracer. Het is een concentratie van Ducati technologie, prestaties en ongeëvenaarde stijl. Door de geavanceerde electronica die comfort, handelbaarheid en veiligheid enorm verhogen, is deze imponerende motorfiets door een breed publiek te berijden. Zowel op het circuit, als op de straat. Indrukwekkend zonder intimidatie. Dichterbij een pure racemachine dan dit, kan niet.

Maandelijks €271,- Prijs €26.490,-

CONCEPT

Race DNA

De Panigale V4 familie is de logische opvolger van de iconische generatie Panigale V-Twins, die jarenlang aan de bovenkant van het Ducati superbike-gamma heeft gestaan. De V4 is een volledig nieuw ontwerp, ontwikkeld in nauwe samenwerking met technici en (test)rijders van de raceafdeling Ducati Corse. Gebaseerd op knowhow, technologie en ervaring uit die wereld. De filosofie van het Panigale V4 ontwikkelteam heeft daarom grote gelijkenis met de aanpak van Ducati bij de totstandkoming van een fabrieksracer: compromisloze integratie van motorblok, chassis en rijder. Nog nooit eerder was er een productie motorfiets op de markt die zo dicht bij het MotoGP prototype in de buurt komt. Pure race DNA. Een garantie voor uitmuntende resultaten op het circuit en meer dan indrukwekkende rijprestaties op de weg.

MOTORBLOK

Desmosedici Stradale

De Desmosedici Stradale-motor is een voor het straat-sportsegment uniek 90° V-4 cilinder motorblok met 4 kleppen per cilinder die desmodromisch worden bediend. Innovatief is de combinatie van vier ovale gasklephuizen met dubbele injectors die samen met de electronisch gestuurde variabele luchtinlaten en de dubbele impulsontsteking, er voor zorgen dat in elk toerentalgebied waarin vermogen wordt gevraagd, deze ook optimaal en soepel wordt geleverd. Opmerkelijk is de tegengesteld draaiende krukas waardoor een extra balansas niet nodig is. Dit heeft een positieve invloed op het gewicht en dynamiek van de motorfiets, waardoor deze wendbaarder is en toch stabiel blijft op het rechte stuk.

Net als het originele Desmosedici GP blok is de boring het maximum dat MotoGP regels toestaan: 81 mm. Om het koppel in het laag- en midden-toerengebied te verhogen en het vermogen beheersbaar te houden, is de slag verlengd tot 53,5 mm. Dit resulteert in een totale cilinderinhoud van 1.103 cm3. De nieuwe Ducati motor levert een ongekend maximum vermogen van 214 pk bij 13.000 rpm, gecombineerd met een koppel van 12.6 Kgm bij 10.000 rpm. Met het optionele volledige titanium race-uitlaatsysteem van Akrapovic, kan het vermogen zelfs worden verhoogd tot maximaal 226 pk.

CHASSIS

Front Frame

Het Desmosedici Stradale motorblok maakt integraal onderdeel uit van het chassis van de Panigale V4. Dit concept komt rechtsreeks uit de MotoGP en was noodzakelijk voor de gewenste sterkte en stijfheid van de motorfiets, gecombineerd met een laag totaalgewicht en compacte bouw. Twee aluminium gietdelen vormen het z.g. ’Front Frame’, van slechts 4 kg, dat zijdelings langs het motorblok loopt en aan de voorkant ruimte geeft aan de luchtinlaten. Een magnesium voorframe draagt alle noodzakelijke componenten van o.a. voorkuip en dashboard. Aan de achterzijde van het motorblok is een tweedelig lichtmetaal legering subframe gemonteerd voor de zitplaats en plaatsing van diverse componenten. De enkelvoudige swingarm van gegoten aluminium is direct aan het motorblok bevestigd evenals het lichtmetalen verbindingselement van de achtervering. De tank is qua vormgeving en grip-mogelijkheden geoptimaliseerd voor circuitgebruik en loopt gedeeltelijk onder het zadel door.

SYSTEMEN

Bosch Inertial Measurement Unit (IMU)

De IMU is een centrale processor waar alle input wordt verwerkt die door sensoren voor o.a. rolsnelheid, hellingshoek, duiksnelheid en acceleratie (longitudinaal-, dwars-, verticaal-), wordt aangeleverd. De unit ‘weet’ continue in welke dynamische toestand en beweging-status de motorfiets zich bevindt. Vervolgens worden relevante feiten naar de veiligheids- en controle-systemen gezonden zoals o.a. ABS, Traction Control, Slide Control, Wheelie Control en indien aanwezig, het electronsich gestuurde veringsysteem.

UITRUSTING

TFT dashboard

Het dashboard van de Panigale V4 bestaat uit een hoog resolutie (800 x 480 pixel) TFT-kleurenscherm met een 5 inch beelddiagonaal. Er zijn twee lay-outs oproepbaar:
“Track”. Het accent ligt op rondetijdindicatie en motortoerentallen met betrekking tot rijden op het circuit;
“Road”. Deze layout toont informatie die typisch is voor rijden op de openbare weg en met betrekking tot het eventueel aanwezige Ducati Multimedia System.

Altijd aan de rechterkant staat prominent de ronde toerenteller. De Desmosedici Stradale toeren worden weergegeven in het bereik van 1.000 tot 15.000 rpm via een naald. De naaldbeweging wordt benadrukt door een lichtspoor dat fungeert als een schakel-indicator (shift-light). De schakel-indicator verandert van wit in oranje tot rood, wanneer het maximale toerengebied nadert. Om een vertrouwd overzicht te behouden, veranderen de indicaties van de topsnelheid, geselecteerde rijmodus en geselecteerde versnelling niet van positie, wanneer de lay-out wordt gewijzigd. In de rechter benedenhoek staan de parameters van de veiligheids- en ondersteunende systemen zoals DTC, DWC, EBC en DSC. Uiteraard is op eenvoudige wijze reguliere informatie op te roepen zoals: totale kilometers, Trip 1, Trip 2, brandstofverbruik, gemiddeld brandstofverbruik, Trip Fuel, Triptijd, gemiddelde snelheid en luchttemperatuur. Verder reageert het automatisch op de lichtomstandigheden (dag- en nachtweergave).

Technische specificaties

Bent u benieuwd naar de technische specificaties? Klik hieronder om deze te bekijken.

Ontdek de ducati motoren

Bij Ducati Zaltbommel kunt u terecht voor de gehele Ducati collectie. Bekijk hieronder de nieuwste modellen, en ontdek de Ducati van uw dromen.

Nu rijden, straks betalen

Als je bij ons de motor van je dromen vindt, kun je meteen gebruikmaken van het handige betaalgemak van NUMotorijden.nl. Wil je weten wat de mogelijkheden op het vlak van een financiering, lenen, financial lease of flexibele betaling zijn? We leggen je als officiële tussenpersoon graag de voor- en nadelen uit, speciaal toegespitst op jouw persoonlijke situatie. Klik op meer info om direct een offerte aan te vragen.

Technische specificaties